Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, recunoaște faptul că marii retaileri din piață au majorat prețurile la alte produse pentru a compensa plafonarea TVA la alimentele de bază.
„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește «waterbed effect»”, afirmă Chirițoiu.
Concret, întrebat dacă a sesizat creșteri de prețuri la produse non-alimentare în această perioadă în care Executivul a limitat TVA la unele alimente de bază, președintele Consiliului Concurenței a răspuns:
„Am văzut, într-adevăr, că, în perioada în care scad prețurile la produsele de bază, se văd creșteri la alte produse. Undeva, marja comercială, câștigurile retailerilor se conservă. Câștigă mai puțin pe produse de bază și ceva mai mult pe alte produse.
Oamenii care cumpăra produse de bază sunt cumva avantajați și cei care cumpără alte tipuri de produse, mai scumpe, plătesc ceva mai mult”.
Consiliul Concurenței a analizat creșterile de prețuri, inspectorii cercetând „tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare”.
„Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele.
În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte.
Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă”, arată Bogdan Chirițoiu.